Een Nordmann tussen kokospalmen

Een Nordmann tussen kokospalmen

Wat doen we met de kerst dit jaar?

Geschreven door: Daniël Tijl
Gepubliceerd op: 19.12.19

Kerst in juli

In juli beginnen we – tegenwoordig. Door schade en schande wijs geworden. Het is een ‘giant leap’, maar het moet! In onze zomervakantie zijn we onze kerstwens al aan het vormgeven; cocktail in de hand, tussen de kokospalmen met een Nordmann in gedachten.

Het zit namelijk zo. Emmanuel vertelde al in zijn Flashy wijn story hoe we in onze begintijd veel interactieve animaties maakten. Ook als kerstwens voor onze klanten, vrienden en kennissen.

De eerste Engine kerstwens was meteen een daverend succes. De ontvanger kon op de maten van een funky kerstmuziekje de ledematen en hoofden van Emmanuel en mij onafhankelijk van elkaar laten meedansen.

 

Emmanuel en Daniël boogy

 

Zo kon je wel vier verschillende moves voor de armen en de benen kiezen en ook nog eens vier voor het hoofd, de laatste alle voorzien van knotsgekke gelaatsuitdrukking. Ik zeg het niet snel van ons eigen werk, maar het was hilarisch.

En wat denkt u? Ons hoogste responspercentage ooit! En dat nog wel in de begintijd van het social-mediatijdperk.

The sequel

Het jaar daarop wilden we met iets totaal vernieuwends komen: weer iets heel anders, maar minstens net zo leuk. 10 conceptsessies en 40 afgeschoten ideeën verder kwamen we op het schamele doch briljante idee om de interactieve dansende mannen nog maar eens dunnetjes over te doen. Uiteraard voorzien van een nieuwe song, nieuwe beelden, nieuwe gelaatsuitdrukkingen en nieuwe moves.
Maar nee.

Het succes van het voorgaande jaar bleef uit. Dus wilden we het het jaar daarop over een andere boeg gooien. 20 conceptsessies en 80 afgeschoten ideeën verder kwamen we tot een filmpje waarin Emmanuel en ik ruzie maakten over hoe onze kerstwens er dit jaar uit zou zien.
Het werd niet zo’n succes als onze eerste dansanimatie, maar met wat aanmoedigende feedback zagen we mogelijkheden voor een nieuwe formule voor de kerstwens:

  1. Onze mafste gezichten
  2. Funky kerstmuziek
  3. Een donker pak met wit overhemd
  4. Gekke stemmetjes

Ja, dit leek wel wat te worden!
Nope.

En terwijl een kerstanimatiefilmpje dat we voor een opdrachtgever maakten meer dan 200.000 views op YouTube scoorde, moesten wij – 200 bezwete kerstavonduren, drie YouTube-filmpjes, de introductie van Irene en een schamele 90 views verder – toegeven dat dit toch echt anders moest.

What’s another year

We hebben ons lesje geleerd. We houden het simpel. We brengen onze kerstwens gewoon geheel in lijn met de kerst zelf. Een visual van een kersttafereeltje met Engine op LinkedIn. Warm, gezellig en voorspelbaar.
Want één ding weten we zeker: Kerst valt dit jaar weer op 25 en 26 december. En een paar dagen later vieren we de jaarwisseling.
En als we dan nog helemaal in de kerststemming zijn, dan kunnen we met elkaar toasten: ‘Op naar een nieuw en succesvol jaar! Trouwens, wat doen we dit jaar met de kerstwens?’.

LET'S TALK

Zoek je een designpartner? Let’s talk.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.