kleurrijke uitdaging

Kleurrijke uitdaging

“Dit zijn de kleuren, we hebben geen foto’s” kan ook bevrijdend werken

Geschreven door: Irene Flietstra
Gepubliceerd op: 12.12.19

no photo

Klant: “Maak een brochure. 32 pagina’s, alleen tekst, geen foto’s. Dit zijn de kleuren.” Wij: “Doen we.” Normaal gesproken komt een klant met een overvloed aan foto’s die bij de tekst geplaatst mogen worden. Deze keer was dat anders.

Partners for Resilience (PfR) is een samenwerking van het Nederlandse Rode Kruis, CARE Nederland, Cordaid, het Rode Kruis/Rode Halve Maan Klimaatcentrum en Wetlands International. De naam komt voort uit het fundamentele geloof van zijn vijf leden in de centrale rol van veerkracht om effectief om te gaan met rampen.

De opdracht verloopt via CARE Nederland, waar we al diverse brochures voor gemaakt hebben. Deze brochures zijn altijd voorzien van veel, vaak zelfs paginavullende foto’. Deze keer was de enige input een Word-document met tekst. Alleen tekst. ‘Maak er wat moois van!’ luidt de opdracht. Maar hoe maak je van een informatieve brochure met alleen tekst een visueel aantrekkelijk geheel? Hoe zorg je dat de gebruiker die het boekje in handen gedrukt krijgt bij zichzelf denkt: “Dit wil ik lezen!”?
Een uitdaging die we graag aangaan!

 

Partners for resilience kleurenpalet

 

bonte verzameling

Uit het logo van Partners for Resilience halen we 5 kleuren, die staan voor de 5 partners. Met dat kleurenpalet, een bonte verzameling, gaan we aan de slag. Al snel besluiten we dat deze kleuren van het papier mogen knallen. De kleuren worden ieder aan een element gekoppeld. Geel als basiskleur en de overige kleuren worden aan de verschillende hoofdstukken gekoppeld.

Ook zetten we de tekst ruim op, zodat de informatieve inhoud van de brochure boeiend en leesbaar blijft. De transformatie van Word-document naar definitieve opmaak is een wereld van verschil!
 

word document partners for resilienceindesign screenshot partners for resiliencedefinitieve opmaak partners for resilience

mission completed!

Het eindresultaat werd een frisse, kleurrijke, informatieve brochure met een unieke “look & feel”. Iets dat je graag oppakt en bekijkt. De klant blij, en wij net zo! Mission completed!

let's talk

Zoek je een designpartner? Let’s talk.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.