Punt extra voor de opmaak

Punt extra voor de opmaak

Waarom design belangrijk is voor jouw merk

Geschreven door: Irene Flietstra
Gepubliceerd op: 28.11.19

Grafische ideeën

Of het nu in print of online is, van visitekaartjes tot billboards, logo’s, websites, folders en nog veel meer; grafisch ontwerp is een hulpmiddel dat verbetert hoe je met andere mensen communiceert. Het dient om je ideeën over te brengen op een manier die niet alleen effectief is, maar ook mooi. Zonder dat ik me ervan bewust was, ondervond ik dit al toen ik nog een jong meisje was.

Back in the days

Irene, 10 jaar, groep 6 van de basisschool:
“Heb je wel eens door de duinen gefietst? De wind door je haren gevoeld en de zee horen brullen?” Zo luidden de eerste zinnen van mijn werkstuk over ‘Het Noord-Hollandse duinlandschap’. Aan poëzie geen gebrek in mijn pluizige krullenkoppie.

Woorden vol passie over mijn prachtige Noord-Holland. Ik kon wel aardig schrijven, dat ging bijna vanzelf. Echter, het opmaken van de twaalf pagina’s met verheven verhalen over helmgras en de westenwind, dát was mijn grootste focus. Het moest altijd mooi, mooier, mooist. Hier een kadertje, daar een figuurtje. Ik deed mijn uiterste best op de opmaak. Zo ging het bij al mijn schoolopdrachten, vanaf mijn eerste werkstuk tot mijn laatste afstudeerscriptie. Ik kan je vertellen: dat heeft altijd een pluspunt of compliment opgeleverd, zonder uitzondering.

Vandaag de dag

Dit werkt net zo goed in het bedrijfsleven. Maar waarom?
Drie redenen waarom design zo’n trigger is:

‘It makes you look good’
Goed design zorgt ervoor dat je goed voor de dag komt. Zo simpel is het. Met een goed ontwerp kun je een positieve eerste indruk maken. Mensen vormen in enkele seconden een mening. Aan de andere kant kost het veel meer tijd om van gedachten te veranderen nadat een eerste indruk is gemaakt. Esthetisch aantrekkelijk, professioneel design zorgt ervoor dat men zich een positieve mening vormt over jouw product, dienst of merk.

Je springt eruit
Consumenten hebben het voor het kiezen. Het is belangrijk te weten dat het design dat je voor je merk kiest je kan onderscheiden van de concurrentie, zowel negatief als positief. Goed design kan keuzes beïnvloeden, zowel opzettelijk als onbewust. Van nature associëren mensen zich graag met dingen die er goed uitzien en waardoor ze zich goed voelen. Door te investeren in professioneel design, vergroot je de kans om je te onderscheiden aanzienlijk.

Geloofwaardigheid en professionaliteit
Design speelt een belangrijke rol in het besluitvormingsproces. Bedrijven die investeren in professioneel design worden als betrouwbaarder ervaren. Presentatie en perceptie kunnen elk bedrijf maken of breken. Men is op zoek naar tekenen van professionaliteit om zichzelf te overtuigen of je te vertrouwen bent. Eén zo’n teken is de manier waarop je jezelf presenteert.

The alternative to good design is always bad design. There is no such thing as no design.

– Adam Judge

Punt extra

Juf is nog maar bij de tweede rij met het uitdelen van de werkstukken. Ik wiebel ongeduldig op het puntje van mijn stoel, achterin de klas. Vincent krijgt een compliment over de gedetailleerde beschrijving van zijn cavia Walter. De mooie paardentekening van Charlotte krijgt een dikke pluim. En dan is ze bij mij. “En hier is jouw werkstuk, Irene. Goed geschreven hoor, en het ziet er prachtig uit. Een punt extra voor de opmaak!”

LET'S TALK

Zoekt u een designpartner? Let’s talk.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.